•   Piątek, 12 sierpnia 2022
Klucze Dynamometryczne

Jak używać klucza dynamometrycznego?

Czy widziałeś kiedyś skrzypiące siedzenie w samochodzie lub luźny fotel podczas jazdy na motocyklu? Dołącz do klubu! Jeśli nie dokręciłeś prawidłowo końcówek, nakrętek i śrub w swoim motocyklu lub nie sprawdzałeś ich dokręcenia przez długi czas, te elementy złączne mogą się poluzować i spowodować poważne problemy na drodze (lub przynajmniej wytwarzać naprawdę irytujący hałas). A także, jak sprawdzić, czy dokręciłeś śruby w swoim rowerze wystarczająco mocno, aby zapewnić bezpieczeństwo, ale uniknąć zbyt mocnego dokręcenia?
Jak używać klucza dynamometrycznego? 

Moment obrotowy to siła obrotowa, która może być mierzona w funtach calowych (in-lb), funtach nożnych (ft-lb) lub niutonometrach (Nm). Podczas skręcania gwintowanych elementów złącznych (takich jak nakrętki i śruby w rowerze) powstaje tarcie, które spaja połączenie. Każdy element złączny w Twoim pojeździe powinien być zoptymalizowany dla określonego poziomu siły, określanego jako "zakres momentu obrotowego". 

Czasami wymagany zakres momentu obrotowego jest wyraźnie widoczny z boku części roweru - sprawdź wspornik kierownicy lub sztycę podsiodłową. W przypadku innych elementów złącznych (np. na kołach) należy zapoznać się z instrukcją producenta.

Dlaczego pomiar momentu obrotowego jest niezbędny w przypadku elementów złącznych?

Ponieważ każdy element złączny jest tak skonstruowany, że wypełnia go pewna ilość tarcia, zbyt ciasne lub zbyt luźne końcówki/nakrętki/śruby mogą spowodować poważne problemy podczas jazdy. Aby uniknąć tych problemów, powinieneś używać kluczy dynamometrycznych w taki sposób:

Zbyt słabo dokręcone śruby mogą się poluzować podczas jazdy. Niebezpieczeństwo poluzowania się śrub polega na grzechotaniu lub brzęczeniu części pojazdu, przedwczesnym uszkodzeniu niektórych części roweru i/lub uruchomieniu lub upuszczeniu części. Może to być poważny problem, który przyczyni się do kolizji;
Zbyt mocno dokręcone nakrętki mogą spowodować wygięcie gwintów lub części pojazdu, które utrzymują na miejscu, lub mogą spowodować rozszczepienie śrub lub części z powodu naprężeń. Jest to szczególnie ważne w przypadku karbonowych ram i profili rowerowych, które mogą ulec zniszczeniu pod wpływem przyłożonej siły i ciężaru, jeśli będą zbyt mocno dociskane;
Zmierzyć moment obrotowy przed użyciem klucza dynamometrycznego
Klucz dynamometryczny jest urządzeniem służącym do obliczania oporu obrotowego elementu złącznego. Jedynym sposobem, aby mieć całkowitą pewność, że bezpiecznie zamocowałeś elementy złączne w swoim kole, jest użycie tego narzędzia. Istnieją dwa najpopularniejsze rodzaje kluczy dynamometrycznych:

Klucze dynamometryczne typu belkowego mają podstawowy kształt, który może być stosowany do zabezpieczania szerokiej gamy elementów złącznych. Aby użyć tych narzędzi, należy podłączyć odpowiednią końcówkę do gniazda klucza. Przytrzymaj uchwyt i wyreguluj element złączny, aż specyfikacja momentu obrotowego będzie pasować do odczytu na końcu wskazówki. Upewnij się, że kursor jest pusty w stanie spoczynku. Jeśli jest wyłączony, należy użyć narzędzia takiego jak śrubokręt, aby zatrzasnąć wskazówkę z powrotem w pozycji pomiędzy dwoma punktami końcowymi.
Klucze dynamometryczne typu "klik" są najbardziej popularnymi narzędziami, które mogą być stosowane do mocowania lub luzowania śrub. Upewnij się, że wybrany klucz pasuje do wymogu momentu obrotowego na łączniku, który zamierzasz dokręcić. Aby działać, należy podłączyć odpowiedni bit do gniazda klucza. Wybierz odpowiednie ustawienie momentu obrotowego i zabezpieczyć element złączny, zanim usłyszysz i poczujesz zwolnienie momentu obrotowego z określonym dźwiękiem "kliknięcia". Ustawione wstępnie wkrętaki dynamometryczne obsługuje się w ten sam sposób.
Zmierz moment obrotowy przed użyciem klucza

Przed użyciem każdego narzędzia należy zapoznać się z jego instrukcją obsługi. Zazwyczaj różne klucze dynamometryczne są używane w ten sam sposób, ale zakres stosowanego momentu obrotowego jest różny.

Jak używać klucza dynamometrycznego: instrukcja w dwóch krokach
Klucz dynamometryczny to specjalny przyrząd skonstruowany do skręcania końcówek/nakrętek/śrub na różnych poziomach. Jest on prawie zawsze używany do pracy przy pojazdach i motocyklach, więc powinien być używany tylko do ich zabezpieczenia. Klucze dynamometryczne są regulowane ręcznie, a do dokręcania i odkręcania nakrętek nie jest potrzebny żaden inny sprzęt. Aby użyć klucza dynamometrycznego, należy zmienić uchwyt i skonfigurować go do określonego punktu momentu obrotowego. 

Jak używać klucza dynamometrycznego: instrukcja w dwóch krokach

Użyj części dokręcającej na końcu uchwytu, aby zabezpieczyć go w miejscu. Następnie umieść go na wtyczce/nakrętce/śrubie i przekręć zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aby go zabezpieczyć. Po zakończeniu, zmień ustawienia uchwytu z powrotem na 0 i zablokuj go w bezpiecznym miejscu. Przynajmniej raz w roku przeprowadzaj regulację klucza dynamometrycznego, aby zapewnić prawidłowe przyrosty i odczyty.

Niezależnie od rodzaju wybranego klucza dynamometrycznego, powinieneś postępować zgodnie z dwoma krokami: 

1. Wyreguluj narzędzie: 

1) Poluzować element złączny w górnej części rękojeści narzędzia. Sprawdź w końcowym punkcie uchwytu, czy znajduje się tam głowica napędowa, która będzie działać w zakresie momentu obrotowego podczas dokręcania śruby. Zazwyczaj wygląda to jak plastikowa lub metalowa nakładka zaczepiona w tylnej części klucza. Jest to zawsze inny zakres niż większość klucza dynamometrycznego. Przekręć ją ręcznie w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, aby usunąć końcówkę, dzięki czemu można dostosować ustawienia narzędzia. Nie musisz zdejmować go z młotka, po prostu poluzuj go, aż nie zauważysz dużego oporu.

2) Sprawdź ustawienia i właściwości danego klucza. Sprawdź zakres wokół uchwytu, aby zlokalizować przyrosty - to będzie konfiguracja zastosowanego momentu obrotowego. Na korpusie klucza znajduje się jeden zestaw większych liczb, a na uchwycie jeden zestaw mniejszych liczb. Niższe cyfry to te mniejsze, a większe to te większe. Moment obrotowy jest określany w funtach nożnych (ft-lbs). Twój klucz dynamometryczny będzie wyświetlał 2 zestawy liczb na skali klucza dynamometrycznego. Niższa liczba to stosunek stóp do funtów. Większa liczba to stosunek w niutonometrach.

Na kluczu znajduje się również linia środkowa, która wskazuje, gdzie zamontowana jest dźwignia. Jeśli punkt końcowy uchwytu to 200 na zakresie narzędzia, a najmniejszy przyrost to 5, to poziom momentu obrotowego dla uchwytu wynosi 205 ft-lbs.

Wyreguluj narzędzie

 5 Klucze dynamometryczne Tekton 1/4
3) Przełącz dźwignię, aby zwiększyć lub zmniejszyć poziom momentu obrotowego na kluczu. Trzymaj narzędzie po stronie przeciwnej do elementu złącznego. Przełącz dźwignię zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aby go podnieść, lub zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aby go obniżyć. Zacznij obracać uchwytem, aż trafisz na docelowy znak hash. Kiedy zdecydujesz się uderzyć pewną liczbę momentu obrotowego, przez uchwyt do przyrostu w ciągu 5 ft-lbs całości. Jeśli więc zdajesz sobie sprawę, że powinieneś trafić 140 ft-lb, podnieś uchwyt do znaku hash około 135-145 ft-lb. Kilka uchwytów kluczy dynamometrycznych ślizga się w górę iw dół, zamiast zginać prosto w pozycji.

4) Odwróć uchwyt, aby wyregulować narzędzie. Kiedy jesteś blisko żądanej liczby, przełącz wzrok z wysokości uchwytu na samo pokrętło. Ignoruj odczyty, delikatnie klikając pokrętło. Kiedy poruszasz się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, ilość rośnie. Kiedy poruszasz się w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, liczba ta spada. Istnieje kilka liczb ujemnych po 0 i można zejść trochę w dół, jak również. Niektóre klucze obracają się niezależnie od uchwytu, więc będziesz go przekręcać obracając przycisk, a nie uchwyt.

5) Aby obliczyć wymagany moment obrotowy, który musisz zastosować, dodaj mniejszą cyfrę na uchwycie do wartości na większej etykiecie hash. Po zmianie wysokości rękojeści i przekręceniu dźwigni, zmierz całkowity moment obrotowy i upewnij się, że jest on prawidłowo skalibrowany, dodając liczby do siebie. 

Przykład: weź przyrosty (zakres momentu obrotowego) na uchwycie i dodaj ilość na tarczy, aby uzyskać wymagane ustawienie momentu obrotowego. A jeśli przyrost wynosi 4, a uchwyt 60, to moment obrotowy brutto wynosi 64 ft-lbs. Należy dodać liczby ujemne. Jeśli przyrost wynosi 130, a krok skali zakresu to - 2, należy dodać 130 do - 2, aby uzyskać 128 ft-lb zastosowanego maksymalnego momentu obrotowego.

6) Dokręć ręcznie nakrętkę zabezpieczającą z powrotem do końca dźwigni, aby ją zabezpieczyć. Aby zabezpieczyć pozycję momentu obrotowego w kluczu, obróć go z powrotem na wał. Załóż dźwignię po stronie niedominującej i trzymaj ją stabilnie. Przekręć śrubę (lub jakikolwiek inny element złączny) zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aż nie będzie się dalej poruszać. Będzie to utrzymywać uchwyt w miejscu. Jeśli element złączny jest zamknięty, nie można zmienić ustawienia momentu obrotowego.

2. Prawidłowo dokręć element mocujący (nakrętkę/śrubę/śrubę): 

1) Umieść swoje gniazdo na końcówce swojego klucza dynamometrycznego. Aby użyć klucza dynamometrycznego, zacznij od wsunięcia nasadki pasującej do danego elementu złącznego na głowicę napędu. Niezależnie od tego, czy używasz przedłużacza lub łącznika, powinieneś wsunąć go przez szczelinę w głowicy. Narzędzia te występują w różnych typach, ale złącza są prawie zawsze kompatybilne. Klucze dynamometryczne są kosztowne i występują tylko w jednym rozmiarze - można jednak zainwestować w zestaw kluczy dynamometrycznych o różnych rozmiarach. 

Prawidłowo dokręć element złączny (nakrętkę/śrubę/śrubę)

2) Przekręć ręcznie element złączny przed uchwyceniem gwintów na śrubach. Przed skręceniem, należy zabezpieczyć i umieścić łącznik nad gwintem śruby. Przekręć opuszki palców wokół łącznika pojazdu zgodnie z ruchem wskazówek zegara, zanim gwintowanie uchwyciło śrubę. Przełącz nakrętkę lub śrubę, aż nie jest już obracany ręcznie. Klucze dynamometryczne mają dużo siły, więc jeśli nakrętka lub śruba nie jest odpowiednio kompatybilna ze śrubą, możesz złamać gwintowanie na wszystkich z nich.

3) Przymocuj wtyczkę do górnej części elementu złącznego, który chcesz dołączyć. Trzymaj uchwyt klucza dynamometrycznego po stronie niedominującej z elementem złącznym na gwintowaniu. Używając dominującej ręki, aby skierować złącze lub przedłużacz do łącznika. Przesuń klucz nad śrubą, zanim dwie końcówki będą czyste.

4) Przytrzymaj uchwyt, a następnie obróć go w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Kontynuuj obracanie podczas blokowania śruby. Należy pamiętać, że prawie wszystkie narzędzia tego typu mogą obracać się w pełni automatycznie. Dlatego nie trzeba przekładać śrub i nakrętek. Czasami należy przekręcić klucz w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. W przypadku kluczy ręcznych bez funkcji cyfrowych, może być konieczne ponowne umieszczenie śrub i nakrętek. Następnie wymuś powrót narzędzia. Należy jednak pamiętać, aby pracować w granicach zakresu momentu obrotowego narzędzia. 

5) Przestań kręcić uchwytem podczas dociskania elementu złącznego. Gdy klucz automatyczny obraca się w miarę poruszania nim, trzymając nakrętkę lub śrubę w pozycji zamkniętej. Jeśli jednak zaczniesz klikać, gdy obracasz go zgodnie z ruchem wskazówek zegara, unikaj ściskania nakrętki lub śruby. Odgłos kliknięcia podczas dokręcania śruby oznacza, że osiągnięto wymagany punkt momentu obrotowego. Unikaj obracania kluczem elektrycznym, aż usłyszysz bicie pokrętła. A jeśli uchwyt jest ustawiony na 200 ft-lbs momentu obrotowego, śruba jest ustalona do tego punktu, jak tylko zaczyna klikać, jak próbujesz go naprawić.

Klucze ręczne

Klucze ręczne mogą się automatycznie dopasować po ustawieniu nakrętki lub śruby w odpowiednim zakresie momentu obrotowego.

Wskazówki dla użytkowników kluczy dynamometrycznych: 

Nigdy nie trzymaj klucza blisko nasadki - trzymaj za sam koniec;
Nawet najbardziej skalibrowane klucze dynamometryczne nie wystarczą do poluzowania śrub w rowerze. Zamiast tego rowerzyści powinni wybrać klucze imbusowe;
Przed schowaniem klucza (zwłaszcza jeśli ma on wiele ustawień momentu obrotowego) należy przywrócić ustawienia do 0;
Zawsze smaruj gwinty śrub, na których zamierzasz użyć klucza dynamometrycznego. Suche gwinty mogą mieć wpływ na dokładność odczytu momentu obrotowego;
Klucze dynamometryczne nie będą w stanie dokręcić śrub z gwintem krzyżowym;
Lepiej jest dokręcać elementy złączne w dwóch etapach - w pierwszym etapie do połowy wartości momentu obrotowego, a następnie do ostatecznego zakresu momentu obrotowego wybranego dla danego elementu złącznego;
Przed użyciem klucza należy oczyścić zardzewiałe lub zabrudzone gwinty elementów złącznych.
Uwagi końcowe
Teraz, gdy wiesz, jak bezpiecznie używać klucza dynamometrycznego. Upewnij się, że postępujesz zgodnie z instrukcjami producenta, jeśli instrukcja jest dołączona do narzędzia. Zawsze używaj klucza w butach z bezpiecznymi palcami i nie przekraczaj limitów momentu obrotowego. W przeciwnym razie Twoje bezpieczeństwo na drodze może być zagrożone.

Zobacz również